Извините, этот техт доступен только в “Română”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.
Potrivit documentul elaborat de specialiștii MTID, lungimea drumurilor naționale și locale care se află la balanța ministerului (Î.S. ASD) constituie 3336 km și 6016 km respectiv. Drumurile naționale au o intensitate de circulație de până la 16 mii vehicule pe zi, pe când majoritatea drumurilor locale nu ating cifra de 500 de vehicule pe zi. Mai mult, drumurile naționale, pentru a răspunde acestor intensități de circulație au o structură a îmbrăcămintei rutiere și a sistemului rutier mult mai complexă și mai costisitoare la reabilitare, reparație și întreținere. Reabilitarea unui kilometru de drum național costă în mediu 16 mil. lei, reabilitarea unui kilometru de drum local costă în mediu 4,5 mil. lei, în timp ce reabilitarea unui kilometru de drum comunal costă 3 mil. lei.
Astfel, pentru a reabilita toate drumurile naționale și locale, 9352 km (gestionate de MTID) este necesar de 98 000 mil. lei, iar pentru a reabilita toate străzile și drumurile din localități (32 000 km, conform Programului regional sectorial în domeniul infrastructurii drumurilor regionale și locale elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor), este nevoie de aproximativ 77 000 mil. lei.
Este de menționat și importanța drumurilor naționale față de cele locale și comunale, dat fiind faptul că acestea servesc pentru transportarea mărfurilor și pasagerilor la nivel național și internațional pe când cele comunale deservesc numai localitatea în cauză.
Nu mai puțin de 80% (4800 km) din drumurile locale necesită reparație capitală (reabilitare). Reabilitarea unui km de drum local cu îmbrăcămintea din beton asfaltic constituie în mediu 4,5 mil. lei/km. Suma necesară pentru reabilitarea acestor drumuri depășește suma de 21 miliarde lei.