La
30 septembrie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor din
Republica Moldova a lansat cursa feroviară Chișinău-Iași (Stația Socola) - un
proiect despre care s-a tot vorbit ani în șir și care a fost realizat de către
noua echipă a Ministerului, în mai
puțin de o lună.
Cursa
de tren Chișinău-Iași este mai mult decât o simplă investiție în transportul
feroviar, deoarece acest proiect are implicații directe, nu doar în turism, ci
și în educație, cultură și în procesul de integrare europeană. Când spun aceste
lucruri mă gândesc, în primul rând, la miile de elevi, studenți, masteranzi și
doctoranzi, care învață în România și pentru care Ministerul Transporturilor,
face tot efortul ca să le ofere posibilitatea să vină mai des acasă.
Prețul
călătoriei pe ruta Chișinău-Iași oscilează între 165 de lei (vagon de clasa
III) și 230 de lei (vagon de clasa I), iar durata călătoriei este de circa 3
ore.
La
solicitarea deputaților liberali din Parlamentul Republicii Moldova și din
inițiativa mea de Ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, studenți
din învățământul de stat și din învățământul privat acreditat vor beneficia de reduceri
de 20-25 % la biletele de călătorie, pe care le vor putea achiziționa on-line.
Este
important de menționat, că lansarea acestei curse de tren este o continuitate
logică a angajamentelor pe care mi le-am asumat, împreună cu Ministrul
Transporturilor din România, Iulian Matache, la întrevederea de nivel înalt, din
8 septembrie 2015, în cadrul căreia s-au pus bazele cooperării practice.
Ceva
mai târziu, la 28 septembrie, Directorul General al CFM, Iurie Topală, s-a
întâlnit cu Directorul General al „CFR” SA, Dan Marian Costescu și au semnat
Convenția între Î.S. „Calea Ferată din Moldova” și Compania Națională de Căi
Ferate „CFR” SA, cu privire la reglementarea traficului feroviar de frontieră.
Tot
atunci au fost semnate și alte documente cum ar fi:
„Instrucția cu privire la exploatarea trecerii de
frontieră Ungheni (CFM) – Socola (CFR) pentru ecartament 1520 mm.”,
Convenția între „CFM” și Compania Națională de Căi Ferate
„CFR” SA din România cu privire la reglementarea traficului feroviar de
frontieră,
Acordul privind traficul de utilizare a Infrastructurii
pentru calea ferată de frontieră încheiat între Compania Națională de Căi
Ferate CNCF „CFR” SA și Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
În
data de 30 septembrie 2015, pentru prima dată, în cei 24 de ani de
independență, un tren al CFM v-a circula, pe ecartament de 1520 mm, până în
Iași. Începând cu 30 septembrie, studenții vor ajunge mai ușor la facultate, în
România, și vor reveni mai ușor și mai des acasă, pelerinii moldoveni vor putea
ajunge cu ușurință să se închine la moaștele sfintei Parascheva din Iași, a
cărei hram este în data de 14 octombrie, iar amatorii de shopping, de pe ambele
maluri ale Prutului vor putea călători cu viteză și în confort.
Acest
tren va scurta distanța dintre România și Republica Moldova, amplificând
mobilitatea cetățenilor români și moldoveni. În aceste circumstanțe, pot
afirma, cu mândrie că acest tren își merită, pe bună dreptate, numele: „Unirea”!
Cine
ar fi crezut că în contextul unei conjuncturi geopolitice atât de tumultoase
unirea dintre România și Republica Moldova poate fi refăcută de un tren?
Trenul
„Unirea” și unirea simbolică din 30 septembrie 2015, este rezultatul dialogului
cu echipa dlui Ministru Iulian Matache și cu alți parteneri din România, dialog
ce inspiră încrederea că vom continua să implementăm cu succes și alte proiecte
importante de transport și infrastructură.
Diplomatul
român Nicolae Titulescu spunea că: „sentimentul de încredere este condiția
esențială a oricărei munci productive”. Or, în relațiile actuale, moldo-române,
încrederea este mai mult decât un sentiment, este o certitudine!