Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

(Română) ”Reformele” Președintelui Igor Dodon au un sigur scop – sa-i asigure fotoliul prezidențial

01.02.2020
Share Button

Igor Dodon, preocupat să devină pentru a doua oara presedinte, i-a venit in cap o idee dictatorială: el dorește să lanseze o initiativă legislativă prin care s-ar exclude taxele pentru utilizarea drumurilor naționale, regionale și locale, achitate de către deținătorii de autovehicule. Potrivit lui, ele ar trebui excluse și incluse în accizul pentru stabilirea prețului la carburanți! E o nebunie prezidențială, vă spun din debut chiar.
Spune Dodon:”….Cine circulă mai mult, să achite mai mult”.
Dar… transportatorii s-au arătat revoltați. Ei au întrebat nedumeriți unde sunt banii adunaţi din taxele de drum şi vinietele vândute, şi de ce nu sunt folosite aceste resurse în locul unor noi datorii puse pe umerii cetăţenilor?
Întrebarea e logică, precum e logic și interesul lui Igor Dodon, confruntat cu un deficit de finanțe pentru achitarea salariilor și pensiilor.
În calitatea mea de ex-ministru al transporturilor, am realizat în 2016 Reforma Fondului Rutier. Am reușit, astfel să identificăm un mecanism transparent și sigur de repartizare a mijloacelor de către administrațiile publice locale de nivelul întâi și de nivelul al doilea, fapt ce exclude ingerința factorului politic în repartizarea mijloacelor Fondului Rutier.

Conform legiii care a fost votată și de fracțiunea PSRM și care a întrodus un mecanism nou de eficientizare a reparației și întreținerii drumurilor publice locale prin repartizarea a 50% din volumul total colectat al taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova către Autoritățile Publice Locale de nivelul I, în funcție de numărul de locuitori în unitățile teritorial-administrative respective, iar Autorităților Publice Locale de nivelul II – mijloace financiare din fondul rutier, pentru reparația și întreținerea drumurilor publice locale de interes raional, în funcție de lungimea acestora, exprimată în kilometri echivalenți.

Ce vrea Președintele? El vrea să majoreze acciza la produsele petroliere, fapt ce va conduce la majorarea în lanț a serviciilor de transport și, in mod implicit, la toate mărfurile și produsele alimentare. Deci, Igor Dodon urmărește scopul ca fiecare primar să vină și să se închine la Guvern pentru a primi bani pentru reparația și construcția drumurilor din localitatea sa. Mai aveți vreo îndoială că factorii ministeriali vor lua in calcul culoarea politica sau că vor insista ca el să se înregimenteze în partidul ciumei roșii? În urma majorării accizei la produsele Petroliere toți banii se vor acumula în bugetul de stat, rămânând la latitudinea guvernului cum vor fi cheltuiți ei într-un an al alegerilor prezidențaile, candidatura lui Igor Dodon fiind deja anunțată.

Tot ce-i posibil vor fi indexate pensile, dar vom rămâne fără drumuri. In mod normal 80 de procente din accize trebuie să fie folosite pentru consrucția, reparația și întreținerea drumurilor. De menționat că la ora actuală numai 45% din acciza percepută din comercializarea combustibilului este transferată in Fondul Rutier.
Deci, primarii nu vor mai primi bani din Fondul Rutier, iar majorarea accizei la produsele petroliere va conduce la înțelegerile de cartel. E timpul să se pună piciorul în prag BERD, BEI, BANCA MONDIALA ȘI UE, in codițiile in care banii vor nimeri direct in buzunarele fara fund ale Președintelui Igor Dodon.

Share Button