Am urmărit cu un viu interes dezbaterile din Parlamentul de la București vizând edificarea „Autostrăzii Unirii” de 320 de kilometri, care va ajunge până la Ungheni. E vorba de o șosea modernă care va porni din Târgu Mureș și va ajunge până în raionul în componența căruia intră și localitatea mea de baștină.
M-am convins, odată în plus că în parlamentul țării există deputați care conștientizează perfect importanța Autostrăzii Unirii care ne va lega destinele și pe care, către 1 decembrie 2022, pe podul de la Ungheni își vor da o întâlnire seculară frații pentru a nu se mai despărți niciodată.
În parlamentul de la București s-a ajuns la discuții ultimative. Varujan Vosganian, a declarat că parlamentarii din partidul său nu vor vota legea bugetului de stat pe anul viitor dacă acesta nu va include finanțare pentru Autostrada Unirii.
Dar ce se întâmplă la Chișinău? De ce tac ”constructorii” de drumuri electorale proaste care vor fi spălate după prima ploaie? Doar când exercitam funcția de ministru al transporturilor s-a vorbit la modul concret despre continuarea acestui proiect grandios pe teritoriul R.Moldova.
Atunci, după consultări cu partenerii de dezvoltare, am decis că în prima etapă să fie construit podul peste Prut cu patru benzi, cel mai mare pod,UE a aprobat un Grand de 22 mln. euro, el scurtând distanța dintre Chișinău – Iași cu 25 km, conectându-ne, totodată la magistrala Unirii.
În cea de-a doua etapă am planificat continuarea autostrăzii Unirea până la Odessa. E vorba de traseul Ungheni-Chișinău-Odessa. Costurile lucrărilor au fost estimate la aproximativ 500 milioane de euro. În afară de finanțarea UE, mai contam pe investitorii chinezi sau japonezi.
De ce este atât de importantă Autostrada Unirii? Deoarece ea are o importanță europeană. Va traversa Carpații, conectând România și Ungaria cu R.Moldova și Ucraina. Va scurta ruta europeană Est-Vest la nivel de autostradă cu peste 300 de kilometri.
Discuțiile au avut loc într-o ședință de lucru cu Vicepreședintele Comisiei Europene, comisarul Siim Kallas.
E vorba, așadar, de o interconectare a R.Moldova la principalele coridoare europene.
În mare, pe agenda zilei vine proiectul Intermarium care presupune dezvoltarea unei rețele de transport europene omogene, echilibrate, a cărei finalitate va conduce la interconectarea UE la statele aflate în vecinătatea estică.
Ideea construirii unei autostrăzi care ar lega cele două state românești este acreditată de prin România se discută încă de prin 2014.
Văzând că lucrurile nu se mișcă din loc, în august, trecut, a avut loc acțiunea „Împreună pentru A8: Ungheni – Iași – Tg Mureș”, organizată de un grup de inițiativă format din ieșeni care au decis să ia atitudine față de promisiunile încălcate în repetate rânduri de guvernanți și politicieni, referitoare la începerea lucrărilor la autostradă.
Iată, așadar, cel mai elocvent exemplu că nu vom rămâne singuri. Frații ne vor primi ca pe niște frați pe drumul Libertății noastre.
Constat, cu tristețe, că actuala guvernare a făcut tot posibilul pentru a bloca festivitățile consacrate Centenarului Unirii, că despre acest proiect al începutului real al Unirii nu se vorbește nimic, că moldovenismul de peșteră e la putere în R.Moldova.
Din această perspectivă e extrem de important să câștigăm alegerile parlamentare din 24 februarie pentru a nu mai admite ca adevărul istoric despre noi și neamul nostru să umble cu capul spart prin țărișoară.