În data de 3 noiembrie 2016, unul din ziarele locale a publicat un articol, care se vrea o investigație jurnalistică, dar care, în opinia mea, este scris tendențios, cu scopul de a murdări conducerea Ministerului pe care-l conduc, dar și angajații Î.S. „MoldATSA”, care-și fac bine datoria.
În primul rând, articolul începe prin a relata o serie de încălcări care au fost comise de conducerea precedentă a întreprinderii , care a activat până la venirea mea în funcție, iar neregulile au fost demascate inclusiv prin aportul meu direct. Se vorbește despre achiziții de milioane, despre umflarea statelor de personal cu rude ale demnitarilor de stat, despre utilizarea absolut ineficientă a banilor publici. Iar toate acestea au fost comise până la venirea mea în funcția de ministru. De ce problemele acestea nu au fost scoase la suprafață de angajații întreprinderii în timpul în care se comiteau aceste infracțiuni, dar abia de misiunea de audit desfășurată în baza ordinului pe care l-am emis?
Văzând toate neregulile identificate la întreprindere, am remis rezultatele auditului atât la Procuratura Generală, cât și la CNA și am numit un nou administrator interimar la întreprindere.
(Vedeți mai jos actele ce confirmă acest lucru)
Pe lângă faptul că mi se imputează păcatele conducerii anterioare a întreprinderii autorii acestei pseudo-investigații jurnalistice încearcă să mă invinuiască și de faptul că mi-am adus oamenii la întreprindere.
Stimați jurnaliști, aflați că primul administrator intermiar pe care l-am numit a fost Adrian Boldescu, acesta însă, după ce a văzut cât de grave și sistemice sunt problemele la întreprindere, a decis să plece. În aceste circumstanțe am adus pe unul dintre cei mai buni administratori pe care îl cunoșteam la acel moment.
Anume grație domnului administrator Vadim Gugea, și mulțumită unei guvernanțe corporative eficiente demonstrate de noua componență a Consiliului de Administrație, s-a reușit reorganizarea întreprinderii și optimizarea cheltuielilor. Astfel, numărul salariaților s-a redus de la 326 angajați în 2015, la 273 salariați în 2016, iar cele mai mari reduceri sau făcut din contul aparatului administrativ al întreprinderii. Era să-l las pe domnul Veaceslav Frunză la cârma acestei instituții, dar el mi-a spus că este imposibil de optimizat oamenii, lucru pe care l-a făcut domnul Gugea. Și n-au fost reduși așa nitam-nisam, dar anume cei care au fost angajați pe criterii de cumetrism și rudenie, fără de care întreprinderea activează destul de bine.
Trebuie, neapărat, menționat că Î.S. MoldATSA, a funcționat fără discontinuități chiar și în contextul blocării mijloacelor financiare ale întreprinderii la Eurocontrol pentru o perioadă de un an și jumătate.
În ceea ce privește salarizarea angajaților, publicația vine să susțină ostentativ, poziția câtorva dintre angajați, care în mod categoric nu reprezintă tot colectivul „MoldATSA” și care își fac meseria cu dăruire și devotament.
Domnul Abornev, liderul sindicatelor controlorilor (sindicat ce nu reprezintă nici 1/3 din salariații întreprinderii) muncește în cadrul Direcției Dirijare Trafic Aerian, iar angajații acestei direcții au avut creșteri slariale în primele 9 luni ale anului 2016 de 3,78% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce salariile administrației au scăzut cu 38,7%.
(Este atașat tabelul cu cifrele care confirmă cele scrise mai sus)
Chiar dacă nu este semnificativă, această creștere a salariilor controlorilor a avut loc în situația în care traficul de survol a scăzut cu 75% în 2016 față de aceeași perioadă a anului 2013, din cauza războiului din Ucraina cu Federația Rusă, dar și a incidentului în care avionul companiei Malaysia Airlines avionului doborât de separatiștii ruși în anul 2014, în Donbass.
(Vedeți atașat tabelul)
Din acest motiv, companiile aeriene au mai refuzat să survoleze spațiul aerian din regiune. Iar complexitatea traficului aerian a scăzut de la un coeficient agregat de 1,66 în 2013, la 0,54 în 2015, fiind cel mai redus coeficient de complexitate din regiune.
Astfel, Salariul mediu lunar al angajaților din Direcția de Dirijare Trafic Aerian, în perioada Ianuarie-August 2016 a fost de 19033 lei/persoană, sumă care depășește aproape de patru ori salariul mediu pe economie.
În ceea ce privește asigurarea răspunderii Î.S. „MoldATSA”, trebuie menționat că anul acesta s-a reușit contractarea acesteia la un preț record de mic și cu o reasigurare valabilă spre deosebire de achizițiile precedente. Adică până la venirea mea în minister, „MoldATSA” plătea jumătate de milion de euro pentru o asigurare fictivă fără să se prezinte o reasigurare capabilă să acopere riscul asigurat.
Este pentru prima dată când procedura de selectare a companiei de asigurare a devenit una transparentă. Și asta la insistența mea. Iar eu nu aveam cum să particip la selectarea companiei pentru că nu ține de competența mea, dar de a Consiliului de Administrare al întreprinderii, din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai Ministerului Economiei, ai Ministerului Transporturilor, dar și angajați ai „MoldATSA”. Pe cât de corectă sau nu a fost procedura de selectare a companiei se va expune Centrul Național Anticorupție, unde ne-am adresat ca să verifice dacă în procesul de selectare al asiguratorului au fost comise sau nu abateri.
(Documentul care confirmă argumentele mele)
În partea ce ține de sponsorizarea de 25 mii de lei pentru ASEM este important să menționez că decizia de sponsorizare se i-a de către Consiliul de Administrație. La ședința în care s-a luat decizia de a se acorda această sponsorizare nu a fost prezent Președintele Consiliului dl. Rapcea Vitalie, iar din partea MTID era doar un singur membru, secretarul de stat, Oleg Tofilat, din cei 7 membri ai Consiliului. Prin urmare, chiar să fi știut despre existența acestei cereri de sponsorizare era imposibil, cu un singur vot în Consiliu, să se promoveze această decizie. Date fiind aceste circumstanțe, consider că este absolut evident că oricine vine cu invinuiri legate de această sponsorizare vrea, pur și simplu, să mă denigreze. Dar aici vreau să precizez că marea majoritate a angajaților de la „MoldATSA” sunt absolvenți ai acestei instituții de învățământ, inclusiv persoana care a furnizat aceste informații ziarului care le-a publicat. Este vorba de fostul șef al întreprinderii Sorin Stati.
În concluzie, țin să menționez că prin acțiunile pe care le întreprind, în calitate de ministru, am devenit incomod pentru cei care nu vor reforme și schimbări, pentru cei care s-au deprins să fure acest popor și apoi să-l mintă cu nerușinare. Iar de când a venit Vadim Gugea la conducerea acestei întreprinderi de stat nu a fost angajată nicio persoană. Și pentru prima dată, compania are cel puțin 50 de milioane de lei în cont. Acum a fost demarat concursul de selectare a directorului general, care se va încheia la sfârșitul acestui an. Procedura est destul de transparentă și poate aplica oricine întrunește condițiile cerute de comisia de evaluare.
Mai mult, vreau să se cunoască că alături de echipa cu care muncesc în cadrul Ministerului voi duce la bun sfârșit toate reformele pe care mi le-am asumat în Planul de Guvernare! Toate zoile care mi se toarnă astăzi în cap, de către cei pe care i-am deranjat, toate aceste minciuni, nu sunt capapbile să camufleze fărădelegile și crimele făcute împotriva acestui popor și pentru care va veni vremea și vor răspunde toți cei care astăzi se cred intangibili.
P.S. Iar jurnaliștilor de la Ziarul de Gardă vreau să le transmit următorul mesaj. Dacă vă considerați echidistanți și nepărtinitori, dar și un model de urmat în jurnalismul din Republica Moldova, ar trebui să preluați acest articol atât în ediția de print a publicației, cât și pe site-ul dvs. Asta pentru a prezenta cititorilor argumentele care combat așa-zisele dezvăluiri publicate acum două săptămâni.