Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Chirinciuc, despre datoriile CFM și drumurile care vor fi reabilitate

10.08.2015
Share Button
A trecut mai bine de o săptămâna de la învestirea Guvernului AIE 3, timp în care miniștrii nou-numiți au radiografiat situația din instituțiile pe care le-au preluat. Astăzi aflăm de la ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, care este situația la CFM, ce drumuri naționale urmează să fie reabilitate, ce se întâmplă cu Fondul rutier și care îi sunt cele mai ambițioase planuri pentru următorii patru ani.



Care sunt primele impresii despre MTID după prima săptămână de familiarizare cu această instituție?



Săptămâna trecută am avut ocazia să mă întâlnesc cu tot aparatul Ministerului Tranporturilor și cu toate subdiviziunile subordonate ministerului. Situația este de fapt ca și în toate domeniile economiei naționale, adică nici pe departe cea mai bună, totuși cel mai grav stau lucrurile la Calea Ferată. Am preluat instituția cu restanțe de 3 luni de zile ale salariului. Este foarte trist că în acest domeniu nu s-au făcut reforme, modernizări mai bine de 20 de ani. Nimeni n-a vrut să-și asume responsabilitatea să facă acest lucru pentru că toți foștii miniștri s-au gândit numai la ziua de astăzi și la următoarele alegeri electorale. Prin urmare toată povara vine pe noi. Am discutat cu fostul director de la CFM, acum ministru al Justiției, ei au inițiat niște proceduri pe care noi le vom continua și astfel ne propunem să începem cu adevărat reformele la Cala Ferată.



Ce factori au dus la acumularea datoriilor CFM?



S-a ajuns aici pentru că așa s-a dorit, altfel eu nu pot să-mi explic lucrurile. Numai anul trecut, transportul intern de pasageri a generat pierderi de peste 160 de milioane de lei. Sunt și alte probleme, iar cea mai gravă este corupția din sistem. Au creat un monopol la transportul de mărfuri astfel încât acum au acces la acest serviciu doar câteva întreprinderi. Am avut mai multe întrevederi cu agenți economici, cu reprezentanți ai consultelor care mi-au spus că au fost nevoiți să renunțe la transportul feroviar, în favoarea celui auto. Totodată știți foarte bine că un număr mare de angajați sunt de vârsta a treia și ei mai greu se adaptează la sisteme noi.



Se tot vorbește de câțiva ani despre disponibilizări masive în rândul agajaților la CFM, când ar putea să aibă loc acest proces?




1




Nu este foarte simplu nici pentru noi, nici pentru cei care vor fi disponibilizați, dar inevitabil, acest lucru se va întâmpla. Problema nu este atât de gravă, pe cât e nevoie ca cineva să-și asume această responsabilitate. Peste o mie și ceva dintre angajații CFM sunt la pensie, circa două mii sunt în prag de ieșire la pensie. Oamenilor dacă le explici și le acorzi toate facilitățile prevăzute de legislație, sunt de acord să meargă la aceste reforme, toată problema constă în finanțe. Pentru a disponibiliza toți acești oameni este nevoie de circa 4-5 milioane de euro, bani pe care astăzi din păcate Calea Ferată nu îi are.



Pentru ce o sumă atât de mare?



Asta reprezintă datoriile față de oameni, cât și indemnizațiile care urmează să le fie achitate. Conform legislației, ei trebuie să primească de la 6-7 până la 13 salarii medii în cazul disponibilizării. Am discutat cu Banca Europeană de Dezvoltare și ei sunt de acord să ne acorde acești bani, urmează să facem toate procedurile legale și să începem această reformă. Din numărul total de 10700 de angajați, ar urma să fie disponibilizați circa 4-5 mii.



În organigrama întreprinderii veți interveni cu modificări?



Întreprinderea are nevoie nu doar de disponibilizări, dar și de modificări de sistem, de concept, are nevoie de o reorganizare totală. Astăzi CFM face tot, avem reparații de depou și la Basarbeasca, și la Bălți, și la Chișinău, la fel e cu reparațiile vagoanelor și multe altele. Toate acestea trebuie concentrate într-un singur punct. Trebuie să creăm o Agenție feroviară, pe care ne-o impune și UE. Nu poate CFM acum să facă și politici, și gestiune și control, deaceea va zic că este nevoie de această Agenție. Mai mult, unele domenii de activitate trebuie să le trecem la auto-gestiune: transportul de pasageri - separat, transportul de mărfuri - tot separat și a treia subdiviziune - cea care prestează servicii medicale, imobiliare și multe altele. Asta pentru că doar sistemul medical din cadrul CFM generează pierderi anuale de 40 de milioane de lei. Vom face un plan de acțiuni pe termen scurt, mediu și lung și dacă vom avea susținere politică, am toată încrederea că lucrurile se vor schimba spre bine.


Deasemenea discutăm acum ca traseul Chișinău-Ungheni să aibă stația terminus la Gara Nicolina din România. Avem toate condițiile, avem linie lată, vama este de acord, românii sunt de acord. Deasemenea, vom reduce traseele inutile și vom reorganiza orarul trenurilor.



Ne-ați spus că până acum nu s-au făcut reforme, dar Ministerul Transporturilor a mai fost a PL-lui.



În discuție cu domnul Șalaru, fostul ministru, am înțeles un singur lucru: pe vremea aceea, cu certitudine CFM lucra în profit, nu foarte mare, dar era totuși un profit și nicidecum nu se lucra în minus. Acum urmează să verificăm aceste chestii, deși eu îl cred pe domnul Șalaru. Toate problemele au început după 2013, încoace... În acești doi ani ne-am pomenit cu o gaură la CFM de câteva sute de milioane de lei. Aștept zilele aceste cifra concretă. Acum ne pregătim să repunem în circulație garniturile renovate care ne vor ajuta să acoperim o parte din datoria generată la trasportul de călători.



La acea ședință de negocieri la care a participat și ministrul Finanțelor, vi s-a vorbit despre aceste găuri financiare? Știați unde mergeți?



La acea ședință, ministrul Finanțelor a prezentat situația per general. El nu s-a referit exact la Ministerul Transporturilor. Eu îmi închipuiam că situația nu-i deloc roz nici în acest minister, ca și în toate celelalte, dar că este atât de gravă nu mi-aș fi imaginat niciodată.



În ce domenii, lucrurile stau mai bine?




2




Este greu de spus, dar cu siguranța situația e mai bună la gările auto, la Air Moldova, la MoldASTSA. Doar că și la MoldASTSA avem o problemă în legătură cu un dosar pierdut la CEDO cu compania Eurolines, în urma căruia s-a pus sechestru pe aproape jumătate dintre venituri. Trebuie să vedem săptămâna viitoare cum rezolvăm această situație.


Un alt segment la care stăm bine, este reparația drumurilor. Avem în construcție Chișinău-Ungheni care va fi dat în exploatare la anul viitor, avem Comrat-Ciumai care va fi dat acum în exploatare, plus Vulcăneși - pentru anul viitor. Rezina-Orhei - se finalizează acum, urmează Orhei-Călărași - la anul, Sărăteni - Bălți, tronson de 31 de km, e în lucru pentru 2017. Toate aceste sunt finanțate de Banca Europeană de Dezvoltare și probleme cu finanțarea nu sunt! Mai departe, Soroca - Otaci, Sculeni - Bălți, până în 20 august vom semna contractul de efectuare a lucrărilor. În trei luni de zile semnăm contractul pentru traseul Hâncești-Leova-Cantemir. Tot în 20 august vom semna contractul pentru primul tronson din centura orașului Chișinău. Avem și traseul Hâncești-Cimișlia. Tot pentru anul viitor vom avea drumul de ocolire Bahmut-Vulcănești-Slobozia Mare. Săptămâna viitoare vom semna un acord de 80 de milioane pentru drumurile regionale (din raioane), iar lucrările vor începe anul viitor. Trebuie să menționez și de proiectul grandios pe care ni-l propunem până în 2020 - autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni-Chișinău-Odessa. Aceste finanțări nu sunt legate nici de acordul cu FMI, nici de bugetul de stat, de nimic. Banii sunt, și lucrările vor fi efectuate.



Cum stăm cu Fondul rutier?



Acolo avem circa un miliard și jumătate de lei. Doar că aceștia bani se acumulează la Ministerul Finanțelor și apoi sunt virați la noi pentru efectuarea licitațiilor și lucrărilor. Aici însă, din păcate, avem probleme mari: o bună parte din fondul rutier se utilizează la acordarea pensiilor și salariilor bugetarilor. Voi avea o dicuție cu domnul Arapu, dar și cu domnul prim-ministru, astfel încât să găsim soluții ca fondul rutier cu adevărat să fie folosit în scopul în care a fost alocat.



Despre cadre. Cât de mulțumit sunteți de echipa pe care ați găsit-o aici și în ce proporție o veți schimba?



Eu le-am spus din start că n-am venit aici să fac răfuială politică. Pe mine mă interesează doar profesionalismul, atitudinea și rezultatul. Din păcate avem salarii foarte mici și asta nu ne permite să aducem acei specialiști care-și cunosc munca extrem de bine. Vrem să elaborăm o strategie de pregătire a cadrelor, să trimitem tineri la studii în baza unor acorduri cu alte țări și să ne asigurăm cu resurse umane calificate. Acum avem mai multe locuri vacante, dar nu vin specialiști, mai ales în domeniul aviatic, naval...



Cât de înarmat sunteți cu răbdare și încredere pentru a vă atinge scopurile propuse în acest minister?



Vreau să creez un sistem care să funcționeze de la sine. Nu, dacă șeful a lipsit o zi de la lucru, aici să se prăbușească tot. Acest principiu îl voi impune tuturor. Nu sunt omul care să dea mâinile în jos și dacă voi avea susținerea politică, am toată convingerea că voi reuși să schimb ceva.
Share Button